"Dynamic Safety overvinder begrænsningerne ved funktionel sikkerhed"

11-04-2024

Verden er i forandring. Digitaliseringen intensiverer og accelererer denne forandring i samfundet og industrien og ændrer også den funktionelle sikkerhed i produktionsverdenen. Derfor får Dynamic Safety, den nye helhedsorienterede tilgang fra SICK, branchens opmærksomhed. Benjamin Heimpel, Head of Business Unit - Safety Systems & Services, og Patrick Vollmer, Head of Business Unit - Light Beam Systems, er overbevist om, at Dynamic Safety overvinder de hidtidige begrænsninger. Som sikkerhedseksperterne forklarer i et interview, vil sikkerhed blive en reel "game changer" for opgaver inden for samarbejde og sameksistens.

Når I taler Dynamic Safety, nævner i hele tiden begrebet "game changer". Hvad mener I med det?

Benjamin Heimpel: Traditionelle sikkerhedskoncepter kan ikke længere holde trit med den hurtige udvikling og begrænser potentialet for automatisering. For at overvinde denne forhindring er der brug for en helt ny tilgang, hvor SICK, som pioner inden for sikkerhedsløsninger, nu vil gøre de applikationer, som vi ikke tidligere har turdet tage fat på, sikre og automatiserbare.

Patrick Vollmer: Dette skridt er dog ikke kun en game changer set fra SICKs perspektiv, også fra kundernes. Fra diskussioner med vores kunder ved vi, at de anerkender den enorme konkurrencefordel, de opnår med Dynamic Safety.

Hvorfor gør de det? Hvilken vision ligger bag?

Benjamin Heimpel, Head of Business Unit - Safety Systems & Services

Heimpel: Da vi er meget tæt på vores kunder, forstår vi den påvirkning, som manglen på kvalificeret arbejdskraft og de igangværende globale krisescenarier har på deres produktivitet. Presset på virksomhederne for at automatisere selv de områder, der tidligere syntes umulige at automatisere, er stigende. Det skyldes, at det er den eneste måde at frigøre medarbejderne fra simple, gentagne opgaver og give dem mulighed for at komme videre til mere interessante og udfordrende opgaver. Den største forhindring for det næste skridt i automatiseringen har hidtil været sikkerheden i samarbejdet mellem mennesker og automatiserede platforme eller robotter. Og den forhindring vil vi overvinde med Dynamic Safety.

Patrick Vollmer, Head of Business Unit - Light Beam Systems

Vollmer: Virksomheder ønsker at blive mere modstandsdygtige, hvilket betyder, at produktionsprocesser skal køre med så få problemer og afbrydelser som muligt. For at nå dette mål har Resilience Management, ligesom Dynamic Safety, en helhedsorienteret tilgang. Alle tiltag er rettet mod at opretholde og endda forbedre ydeevnen på trods af eventuelle kriser. Intelligente løsninger til områder, der tidligere kunne forårsage potentielle forstyrrelser i processer, fremmer modstandsdygtigheden. SICK kan skabe sådanne løsninger med Dynamic Safety, fordi vi har et godt kendskab til vores kunders processer.

Benjamin Heimpel (left) and Patrick Vollmer (right).

Hvordan kan dette fungere? Hvordan er Dynamic Safety anderledes i forhold til hidtidige løsninger?

Vollmer: Vi ser ikke længere kun på den enkelte maskine eller farezone hos kunden, men bestemmer i realtid, hvor personer eller genstande befinder sig i hele arbejdsprocessen. Vi leverer derfor data om aktørernes positioner, både mennesker og maskiner, og muliggør dermed situationsbestemt kontrol af processer i et dynamisk miljø. Det gør det muligt for os at øge produktiviteten og samtidig opretholde den samme kvalitet og gennemstrømning med mindre arbejdskraft, og at automatisere hele processen sikkert og konsekvent.

Heimpel: Som leverandør af integrerede løsninger ønsker vi hos SICK ikke blot at sælge den enkelte sensor, men at have et helhedsorienteret syn på applikationerne. Vi støtter vores kunder på alle områder, fra det egentlige sikkerhedskoncept til validering, uddannelse og projektledelse på stedet. I dette business ecosystem opererer vi på tværs af alle niveauer og kan derfor rent faktisk løse begrænsninger og skabe reel merværdi for vores kunder.

Emnet "Business ecosystem" bliver altså stadig mere vigtigt hos SICK?

Vollmer: Helt sikkert! Med de forandringer, som digitaliseringen medfører, og de forskellige udfordringer, som f.eks. personalemangel eller afbrydelse af forsyningskæder på grund af eksterne hændelser, må virksomheder gennemgå organisatoriske forandringer. Det gælder især logistik- og produktionsmiljøet, hvor vi kan bruge Dynamic Safety i samarbejde med vores partnere til ikke kun at opnå konkurrencemæssige fordele for hele netværket, men også en bedre og mere bæredygtig værdiskabelse.

Heimpel: Vi giver vores kunder mulighed for at henvende sig til os, så vi sammen systematisk kan håndtere udfordringerne ved applikationer, der endnu ikke er automatiserede. Vi er overbeviste om, at Dynamic Safety i et business ecosystem giver enorme gevinster i form af ressourcer og ekspertise for alle involverede. I sidste ende kan vi også udvide det samlede marked for de respektive sektorer i et business ecosystem.

The various possible components of a DynamicSafety solution.

Hvor befinder SICK sig lige nu i udviklingen af Dynamic Safety?

Heimpel: Vi arbejder i øjeblikket med pilotkunder for at implementere vores vision om Dynamic Safety. Vi afprøver vores prototype på en 24/7-linje hos en global virksomhed og arbejder under reelle produktionsforhold. Løsningen bliver derfor udviklet sammen med kunden. Det skyldes, at Dynamic Safety er baseret på en brugercentreret tilgang, så vi kan sikre, at den udviklede løsning bliver en succes med direkte feedback fra applikationsmiljøet – lige fra ledelsen til medarbejderne ved produktionslinjen.

Vollmer: Dynamic Safety er en ny tilgang hos SICK, også internt. Vi ønsker at bevæge os væk fra en ret ufleksibel tilgang til sikkerhed, hvor sensorer afbryder processen i tilfælde af fare, og hen imod et dynamisk koncept. For eksempel skal en reduktion af hastigheden og ændringer i ruten ikke længere afbryde produktionsprocessen. I fremtiden vil medarbejderne føle sig sikre i deres arbejdsmiljø uden at være bevidste om den faktiske sikkerhedsapplikation. Vi har allerede modtaget positiv feedback fra pilotprojekterne.

The aim of Dynamic Safety is to ensure that sensors no longer interrupt the process immediately in the event of danger.

Hvad er SICKs fremtidige strategi, når det drejer sig om sikkerhed? Kan du give os et kort overblik?

Heimpel: Dynamic Safety er et af de vigtigste emner i vores strategi "Creating Safe Productivity". Vi ved, at kunderne tidligere har kæmpet med udfordringer i forhold til produktiviteten, når det gælder sikkerhed. Men vi mener ikke, at maskiners og systemers sikkerhed behøver at være i modstrid med deres produktivitet. Tværtimod: Med vores nye dynamiske tilgang til sikkerhed ønsker vi ikke kun at forbedre og forenkle sikkerheden for kunden, men også at hæve produktiviteten til et helt nyt, systemisk og hidtil ukendt niveau i fremtiden. Alt sammen i henhold til mottoet "Creating Safe Productivity".

Hvad er du særligt begejstret for ved det nye sikkerhedskoncept?

Heimpel: "Jeg synes, det er fascinerende, hvordan den dynamik, der lægger navn til dette koncept, også udvider grænserne for vores egen horisont, uddyber forståelsen af vores kunders behov og dermed fremmer udviklingen af nye løsninger."

Vollmer: Vi arbejder med Dynamic Safety ved udformningen af SICKs fremtid. Det er meget inspirerende og ansporende for mig.

Pace: Magazine from the 2023 Annual Report

The highly dynamic nature of the markets and technological progress require solutions to be found at an accelerated pace. We are constantly adapting our speed in order to gain and maintain a competitive edge by using our accelerating powers sensibly.

The articles in the magazine show that those who gain a head start and time through speed can use it intelligently for new ideas and sustainable decisions.

Read the other articles from our Annual Report 2023

Sikkert materialeflow – et emne for muting?

Produktivitet og sikkerhed i harmoni: Interview om helhedsorienterede sensorløsninger til robotteknologi

Helhedsorienteret opfattelse af den funktionelle sikkerhed til perfekt intralogistik